Tuesday, March 18, 2014

Jom Buat Duit Dengan e-Filling


Ini bende wajib. Dulu memang tak pernah tahu. Naseb baik ade suami yang bagi guide untuk segala2nya. Kalau tak mesti terumbang-ambing tengah laut sorang2. Heee...

Untuk yang tak tahu, untuk semua especially pembayar cukai semua, e-Filling ni adalah sejenis borang online untuk declare pendapatan kita. OK tak paham tak apa. Janji buat. Sebab kalau buat ada rezeki dapat duit. Kalau tak buat, kompom tak dapat duit. Bukan dapat duit free macam tu je. Duit tu adalah duit daripada potongan cukai kita tiap2 bulan. Kalau after declare harta, disahkan kita terlebih bayar cukai, kita akan dapat balik duit tersebut.

Itu aja yang saya paham dan harap boleh buat orang semua paham.

Let's get started. Ni untuk mereka yang nak buat online. 
Kalau dapat pergi LHDN buat terus lagi baik.

Mula2 kena pergi laman web rasmi LHDN.


Bila sampai kat skrin ni, pilih e-Filling.
Then akan sampai kat sini plak.


Kat sini pilih 'Login e-Borang'. Ni untuk orang yang dah pernah buat e-Filling sebelum ni. Kalau baru first time nak buat kena klik 'Login Kali Pertama'.

Berbalik tadi, untuk orang yang dah pernah buat tapi kadang2 terlupa (saya la tu), lepas tu pilih 'e-BE' = Individu Bermastatutin - Tiada Punca Pendapatan Perniagaan. Ni untuk orang Malaysia yang tak berniaga macam saya. 


Lepas tu boleh login dengan masukkan no IC & kata laluan.


Lepas tu, bermula la proses pengisian borang. Untuk dapat balik duit cukai yang kena potong dulu, boleh tulis semua barang2 yang dibeli sepanjang tahun tu macam buku, perubatan, zakat, insurans etc. Dan jangan lupa simpan semua resit2 atas pembelian barang2 tu. Kang tiba2 kena audit tak pasal2 kena tindakan undang2 sebab dikatakan menipu plak kan. OK.

Simpan resit macam ni :)


Mule kan daripada sekarang ye!

No comments:

Post a Comment