Wednesday, February 5, 2014

My Second Labour's Journey

Entry ni sangatlah kelambatan.... Maklumlah. Pantang pun belum habis ni. Tapi dah kuar jalan =)

24th Dec 2013
I was at EDD+5, still not delivered, and ofcos, working. Saya memang tak ade plan nak cuti awal. Sebab kalau ikut pengalaman masa Irfan, saya bersalin lebih sehari. So kalau kali ni lebih hari lagi, rugi la kalau ambil cuti awal kan? Tapi ni dah terlebih 5 hari OK. I was so DESPERATO... Selain tak larat nak jawab orang tanya, "eh, tak bersalin lagi?", kalau dalam masa 2 hari lagi baby tak kuar, saya akan kena induce. OH MY!!!! I dun mind waiting... Tak kesah la nak terlebih berapa hari pun. Tapi tu la. Kat HSB (Hosp Sg Buloh) ni kalau dah lebih 7 hari tak bersalin jugak (without any other problems), kena induce. Sebab kalau baby terlebih matang ada possibility mcm baby berak dalam perut (sebab usus baby dah matang), baby terlebih besar etc. Yang saya takut kena induce sebab orang cakap, orang la cakap kan sebab saya takde pengalaman kena induce, bila kena induce sakit nak bersalin tu lebih sakit daripada biasa. Lagi satu saya malas kena masuk wad lama. Kang masuk ubat first, after 6 hours baru tengok bukaan. Kalau takde progress, masuk plak ubat ke2. Paling takut kalau after 3 prostin still takde bukaan, kena caesar for failed IOL (induction of labour). Tak mau tak mau tak mau...

Since 8th of pregnancy till on this date, saya bertugas kat Klinik Pakar O&G. On that day, before balik, I asked one of my colleague to do me a favour. S&S (swipe & stretch) please... and it worked. Masa tu dia bagitau memang dah buka dalam 2-3cm. Memang la sebab before tu pun selalu ada contraction. Just tak regular and with smaller intensity compared to contraction yang betul2 saya rasa masa nak lahirkan Irfan dulu.

Kat rumah petang tu saya start rasa contraction yang agak kuat compared to contraction main2 yang saya biasa rasa. Tapi petang tu belum kerap sangat dan belum cukup kuat. Still bearable. Malam tu adik ada datang rumah bagi bengkung. Punya la paksa dia anta bengkung cepat2 sebelum baby keluar. Nasib baik sempat.

~11.00pm
Contraction sudah kuat dalam 2 in 10 (2 contraction dalam 10 minit = contraction setiap 5 minit) macam tu. Suami ajak gie hospital tapi saya kata nak tidokan Irfan dulu. Masa tu Irfan masih BF lagi walaupun hakikatnya susu dah takde. So bila Irfan BF, contraction makin kuat. Untuk yang tak tahu, bila BF, nipple stimulation akan buat contraction lebih kuat. Sangat tak tahan lalu ajak suami ke hospital. Terpaksa tinggalkan Irfan yang meraung nak ikut mama ke hospital. Huhu.

~11.15pm
Sampai je labour rum, "akak tolong cek dah berapa cm". "Dah besar ni doktor. Dah 5cm pun." Staff nurse baik hati pun bagi saya baju untuk tukar lepas tu tolak saya masuk labour rum dengan wheelchair. Saya boleh je jalan lagi. Huh... Berlagak lagi tu. Dalam labour rum, pasang CTG, amek history, pasang branula, masuk IV drip dan bla bla bla... Member yang incharge tanya, "ko nak ARM (artificial rupture of membrane - pecah ketuban) or gentle birth?". ARM ajela.. Nanti lambat plak saya bersalin.

~11.45pm
ARM done. It was still 5cm. 1 hour later nurse datang nak bagi 'ginseng' kat saya untuk kuatkan contraction. Tapi masa tu contraction dah picked up ke 3 in 10. Tak jadi terima 'ginseng' tapi lame gak bertahan dengan contraction tu. In between contraction boleh sembang lagi dengan suami. Kesian dia boring + mengantuk tunggu lama sangat malam2 buta tu. Dan sepanjang2 process ini, jantung baby sangat lah baik. Alhamdulillah... Takut la plak jantung baby merepek2 buat saspen kat mama saje. 


25th Dec 2013 ~2am
Around this time contraction makin kerap dan dah tak boleh nak bercakap sangat. Nurse suruh saya ambil entanox. Tak best sangat. Fening fening... Patut lah orang boleh pengsan kalau sedut entanox banyak2. Bila member yang jaga labour rum tu masuk, she asked me to take nubain. Masa Irfan dulu saya ambil pethidine. In my opinion, nubain is far better than pethidine. Masa dapat pethidine dulu memang drowsy sangat. In between contraction kau jadi macam fening fening lalat. Macam di alam lain yang antara sedar dan tak sedar. Tapi bila contraction datang kau tersedar dan memang rasa sakit macam biasa. Dengan nubain, in between contraction memang tertido habis, bila contraction datang rasa la sakit. Tapi yang fening fening lalat tu takde. Sebab tu saya rasa better. Cek bukaan she said dalam 6-7cm. Tapi kepala baby saya dah kat bawah, dekat sangat dari perineum, dalam sejengkal lebih sikit. Agaknya sebab saya makan virgin coconut oil kot baby cepat turun.

~3am
Contraction makin tak tertahan dah maximum 4 in 10. Sampai la saya ada rasa nak teran, terus suruh suami panggil nurse. Dorang pun memang tengah standby je tunggu saya bersalin sebab time tu saya la satu2nya penghuni labour rum. Nurse masuk, cek bukaan terus suruh saya teran. Saya teran tak lama. Tapi ada satu part tu saya ingat nak berhenti teran sebab rasa sakit lain macam kat bawah tu. Tapi bila dengar nurse kata, "suami meh sini tengok baby dah nak keluar", saya terus sambung teran dan pop!, Ihsan pun lahir tepat jam 3.21am. Rupanya rasa sakit lain macam tu mesti masa kepala baby dah dekat perineum. Sebab masa tu la perineum akan stretch sebesar2nya. Sorang nurse cakap, "terer la doc ni 4 minit je teran." ALHAMDULILLAH... Ni semua kurniaan daripada ALLAH. Kuar je Ihsan, suami terus cakap, "eh, macam muka Irfan". Nama pun adik Irfan kan.



Saya naik wad dalam pukul 5am. Wad 5D bilik 10. Tempat sama lepas bersalin Irfan dulu. Pagi tu saya tak dapat tido. Bukan sebab Ihsan nak susu. Dia tido je. Tapi sebab saya asek nak terkucil dan tak selesa banyak darah nifas keluar. So saya kerap tukar pad dan ulang alik toilet. Nasib baik Ihsan tido je. Untuk isi masa lapang yang saya yang tak dapat tido tu, saya bergossip dekat group WA sekolah dan main candycrush. Bila member datang buat round pagi, "oit, bagi baby susu la. jangan main candycrush." Hihi. Sebab tak drowsy macam dulu. Masa Irfan dulu lepas naik wad terus tido tak ingat dunia OK. 

Dalam pukul 12pm suami datang untuk bawa saya balik rumah. Member2 kan... dapat lah balik awal. Hihi. Irfan sangat excited dapat adik baru. Saya sangat bersyukur kelahiran kali ni dipermudahkan macam sebelumnya. TQ ALLAH.

No comments:

Post a Comment