Monday, February 3, 2014

Irfan Tertinggal Van

Tak sempat lagi nak buat entry Irfan masuk tadika.
Tiba2 terpaksa buat entry yang 'tak diingini' ni.

Semalam kebetulan abah cuti.
Abah ajak bawa Ihsan gie cucuk 2 bulan.
Alang2 dah pukul 12 kami pikir tunggu jela Irfan balik sekolah.
Nanti dia mengamuk plak tau kami keluar tak bawak dia.


Bila van sampai, "eh, mana Irfan?".
Baru la driver & teacher yang teman tu perasan ada student tertinggal.
Sabo jelah.... Kami call principal tak dapat.
Teacher yang ikut tu call teacher lain kat tadika, "OK. Irfan ada kat sana. Lega betul."

Kami ke sana dan ambil Irfan.
Kami berurusan dengan teacher A.
Kata teacher A, selalunya dia yang bawa student naik van.
Tapi hari ni teacher B yang bawa, mungkin dia tak biasa.
Saya tanya takkan teacher kelas Irfan tak tahu dia naik van?
Sedangkan Alif (anak jiran yang sekelas dengan Irfan) dah selamat sampai ke rumah.
Rupanya teacher kelas Irfan cuti, katanya MC.
Jadi assistant yang jaga kelas Irfan dan mungkin sebab tak biasa dia pun xtau Irfan naik van.

Nasib baiklah saya & suami dapat kawal perasaan daripada marah mana2 teacher di situ.
Bila balik rumah, rupanya nenek yang sangat risau tengok Irfan takde balik dengan van.
Rupanya nenek sampai turun bawah tanya guard apa jadi sebenarnya.
Lepas kami explain apa yang jadi, nenek still marah.
Saya kata kalau jadi lagi sekali.... "Irfan tak payah sekolah dah, bia mak yang jaga Irfan. Korang tak payah susah2 pikir", kata nenek.
Terkejut saya. Cucu manja nenek betul Irfan tu tau.

Saya tau semua ni disebabkan kesilapan beberapa pihak.
Tapi as parent, mau nya saya tak risau bila fikirkan ke mana Irfan pegi.
Nasib baik ada dalam tadika.
Yang saya takut Irfan main di luar tadika lepas tu tak masuk van dan akhirnya ntah pergi ke mana2.
Budak umur 4 tahun apa sangat lah yang dia tahu kan....
Sebab saya frust dengan kejadian ni, saya pun hantar SMS bgtau kekesalan saya pada principal.

Saya cadangkan beberapa langkah yang boleh diambil oleh pihak tadika untuk mengelakkan berulangnya perkara sebegini:

1. Untuk teacher Irfan, bagi saya kalau kita bercuti tak kisah la yang dirancang atau tidak, sepatutnya dia pass semua kerja2 dia dengan teliti kepada orang lain yang akan ambil alih tugasnya. Ini untuk pastikan perjalanan kerja tu lancar dan tidak berlaku lah kejadian yang tak diingini macam ni. Saya pun tak de lah nak salahkan assistant yang jaga kelas Irfan 100% sebab selalunya orang yang ambil alih tugas orang lain ni tak tahu pun apa yang dia patut buat.

2. Tapi mereka yang ambil alih tugas orang lain pun ada tanggungjawab. Macam teacher B yang ambil alih bawa student naik van. Sepatutnya bagi saya kalau itu kali pertama dia buat job tu, patut kena lebih teliti. At least ada list student yang akan balik naik van. Baru la dia takkan tecicir mana2 student kan?

3. Buat la saringan secara berperingkat sebab mereka ni deal dengan kanak2 yang belum boleh menjaga diri sendiri dan mereka telah diamanahkan oleh parents untuk jaga anak mereka. Saringan berperingkat maksud saya contoh mula2 teacher kelas masing2 saring dalam setiap kelas berapa orang akan balik naik van. Lepas tu teacher yang bawa student plak kira dah cukup ke student yang nak balik naik van. Last sekali tentulah driver van mesti kire berapa student yang akan dibawa naik van. At least kalau ada 3 saringan macam ni, kebarangkalian untuk berlaku kesilapan tu kecik sket. Ni driver van tu boleh cakap, "saya hanya ambil student yang dah dibawa keluar tadika". Walaupun dia ada minta maaf, tapi bila dia cakap macam tu nampak macam dia nak lepas tangan plak.

I really hope this thing will never happened again.
Kalau tak, memang Irfan kena berhenti tadika la.
Tapi elok jugak boleh kita pindah Rawang cepat sket. Hehe.

Marilah kita sama2 doakan keselamatan anak2 kita.
MODE RISAU banyak kejadian culik budak zaman sekarang ni. Nauzubillah....

No comments:

Post a Comment