Sunday, January 19, 2014

Early Childhood Caries (ECC)


Tiap kali orang tengok gigi Irfan, mesti cakap, 
"Ewww.... gigi rongak. Ni mesti suka makan gula2."
No. It is not Irfan suka makan gula2 or aiskrim.
Memang Irfan sampai sekarang pun dia bukan pandai sangat makan gula2/ coklat.
Selalunya gula2 atau coklat tu dia jilat sikit2 je. 
Bila dah melekit dia akan hulur pada mama yang akan suruh dia bagi pada abah plak. Hehe.
Tapi aiskrim tu sekarang baru dia pandai makan. Tu pun bukan tiap2 hari.

So, kenapa gigi Irfan jadi macam tu?
It is fully my fault. Salah saya yang tak cukup ilmu keibubapaan ni :'(

Selingan. PEACE YO!!!


Ceritanya macam ni.
Dulu Irfan kecik2, dia tumbuh gigi awal. 5 bulan dah start tumbuh gigi.
Masa tu saya dok pikir2 bila nak start gosok gigi Irfan ni.
Sebab macam awal sangat saya pun tangguh2 nak beli berus gigi.
Sampai la tiba2 saya pun dah tak ingat masa tu Irfan umur berapa, gigi atas Irfan dah start kuning2, baru saya cuak beli berus gigi untuk Irfan.
Tapi tu semua dah terlambat. Isk... Isk...
Gigi Irfan makin lama makin kuning dan last sekali mereput jadi macam sekarang.

Untuk yang tak tahu, condition ni dipanggil rotten teeth @ early childhood caries @ baby bottle caries.
Asal-usul kejadian & sebab musabab semuanya ada sangkut paut pada nama tu sendiri.

Rotten teeth = gigi yang reput
Early childhood caries (ECC) = caries yang berlaku pada usia awal kanak2
Baby bottle caries = caries pada baby disebabkan oleh penggunaan susu botol (selalunya)


HOW IT HAPPENED???
Pengambilan minuman manis, eg. susu, jus, soda -> minuman melekat pada permukaan gigi -> bakteria dalam mulut akan gunakan gula tersebut sebagai makanan -> bakteria hasilkan asid -> asid bertindak pada permukaan gigi -> proses pereputan gigi berlaku.

Paham tak? Saya dah guna ayat paling sempoi ni.
Kalau tengok gamba sempoi bawah ni agak2 boleh lagi paham tak?



So boleh la imagine dengan tidak menggosok gigi Irfan seawal yang mungkin, Irfan terus menyusu dari saban hari ke hari, tambah minum air2 manis, makan lagi... bakteria pun terus membiak dan menghasilkan asid yang semakin banyak dan banyak dari satu hari ke hari2 berikutnya yang kemudian telah menghancurkan permukaan gigi Irfan. 


HOW TO PREVENT?

Paling penting, jangan buat apa yang saya buat. Hehe =p

Selain tu, boleh ikut tips2 kat bawah ni:

1. Start gosok gigi anak anda bila gigi dah mula tumbuh. Gosok 2x sehari guna berus yang lembut dan ubat gigi berflourida. Untuk umur <2 tahun, sapukan ubat gigi nipis je atas berus gigi. Umur >2 tahun, guna ubat gigi sebesar saiz kacang pea. Kalau tak guna berus gigi pun, kalau rasa cam leceh, orang dulu2 selalu bersihkan gigi anak2 dengan kain yang dibasahkan. Janji sisa2 minuman/ makanan tu dibersihkan sebersih2nya.



2. Lepas habis menyusu, terus ambil botol dari mereka. Kan ada budak2 suka simpan botol susu dalam mulut lepas menyusu. This is not good as well as not comel tau.



3. Kalau boleh after 1 year old stop kan penggunaan botol susu. Tukar dengan cawan ye. Kan banyak cawan comey2 belaka untuk budak2 sekarang. Kalau boleh la. Saya pun belum stop kan Irfan botol susu lagi. Huhu. ECC dan penggunaan botol ni sangat berkait rapat.

*pernah tak terfikir kenapa selalunya ECC jadi kat gigi atas? padehal gigi bawah yang tumbuh dulu kan. ni sebab bila baring sambil isap susu atau apa2 air yang diisi dalam botol tu, minuman tu akan terkumpul di bahagian atas mulut, so gigi atas la yang kena. tu ikut imaginasi saya. ntah betul ntah tak. sori tau kalau bagi ajaran sesat. hihi.

4. Jangan biasakan anak2 minum air manis. Minum air masak kan lebih menyihatkan. Good.

5. Jangan guna pacifier. Kalau nak guna jugak pastikan bersih. Basuh tiap2 kali nak sumbat kat mulut anak. Macam susah je kan? Selalunya je saya tengok lepas pacifier tu jatuh dari mulut anak kena lantai yang ada ntah ape2, tanpa segan silu terus je disumbat balik dalam mulut anak tersebut. Habis la segala kotoran pada lantai melekat pada pacifier kemudian masuk dalam mulut anak. Ewww... Nak senang jangan ajar guna terus ye.



6. Bawa anak jumpa dentist seawal usia 2 tahun dan tiap2 6 bulan seterusnya. Saya dah buat. Walaupun gigi anak2 tak bermasalah, step ni penting untuk biasakan anak2 jumpa dentist. Takde la bila betul2 perlu jumpa dentist baru nak bawa. Ha mula la anak2 seriau nak jumpa dentist.



Akhir kata, saya dapat pengajaran atas apa yang berlaku pada Irfan.
Untuk Ihsan, saya janji tak kan ulangi kesilapan yang sama.
Untuk Irfan, mama mintak maaf kalau Irfan malu kena ejek dengan orang sebab gigi Irfan rongak (mama betul2 menyesal). Tapi mama janji nanti Irfan tumbuh gigi kekal mama akan pastikan gigi Irfan tu sihat dan cantik semuanya. Selain 4 batang gigi Irfan yang rosak tu, gigi Irfan yang lain semuanya sihat.

No comments:

Post a Comment